AVG – net als MVO – een salestool of marketinginstrument?

De AVG, ook bekend als GDPR. Voor bedrijven – net als MVO – een salestool of marketinginstrument? De PPO van DG Translations HAS THOUGHT ABOUT IT…

Ja en nee. Jaren geleden hebben de bedrijven hun “kansen” gegrepen. MVO kun je namelijk vrij eenvoudig inzetten zonder er zelf in te geloven.  Je zet een aandoenlijk kind voor de schappen van je supermarkt en laat hem/haar naar de “fair-trade” en “biologische” producten wijzen. Maar is het biologisch geteeld omdat het net aan de richtlijnen voldeed? Dan kun je snel een “graantje” meepikken van de stijgende vraag. Of is er echt geprobeerd om een zo natuurlijk mogelijk mooi product te laten groeien. Met betere en meer voedingsstoffen, een lekkerdere smaak en minder giftige bestrijdingsmiddelen. Wat was werkelijk de intentie?

Je ziet namelijk ook dat in de marketingcommunicaties van bedrijven, een vaste boodschap meegestuurd wordt over een goed doel dat ze steunen. En dat is eigenlijk het eenvoudigst, gewoon elk jaar een kleine donatie uit het marketingbudget en het is geregeld. Excuses aan diegene die het daadwerkelijk menen, want die zijn er gelukkig steeds meer!

Ik denk echter dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen en het zwaar misbruikte woord “duurzaamheid” al een tijdje over hun hoogtepunt heen zijn. Dat ‘MVO’ bij een groot deel van de nieuwe generaties allang geen trend meer is, maar een vanzelfsprekendheid. Sterker nog: ze kopen niet eens meer wat van je of willen niet graag meer bij je werken als strategieën als duurzaamheid niet werkelijk in het DNA van het bedrijf zitten.

 

Maar pas op met de nieuwe privacywet AVG 2018!

Dit is serious business en in eerste instantie geen marketingspeeltje. De gevolgen zijn haast niet te overzien als er een datalek ontstaat en er onderzocht wordt waar dat lek zich bevindt. Enorme boetes tot 4% van je jaaromzet met een maximum van € 20.000.000,00!

Maar hoe vertaal je de privacywet naar een kans?

Weg met cybercrime

25 mei gaat deze Europese wet in die veel meer verantwoordelijkheid bij bedrijven legt. Verantwoordelijkheden, extra taken, tijd en daarmee geld. Toch zie ik het zelf als een uitgekiende kans. Een kans om heel breed genomen paal en perk te stellen aan cybercrime. Laatst las ik op internet dat 2017 een recordaantal datalekken telde; maar liefst 10.000 keer kwam er vertrouwelijke informatie op straat te liggen. Dat hadden zomaar uw juridische teksten, contracten of overeenkomsten kunnen zijn. Ik bedoel maar.

Your wish =  our law, wish & guarantee

Natuurlijk wilt u dat uw gevoelige teksten en documenten vertrouwelijk blijven. Maar weet u wat zo leuk is? Uw wens is onze wet, wens én garantie. Bij DG Translations zien we de nieuwe AVG als een mooie gelegenheid om ons te bewijzen. Om u te laten zien dat wij het bedrijf zijn waarmee u in zee wilt gaan. Vandaar dat we een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hebben aangesteld die toezicht houdt op alle processen en systemen én kijkt naar nog meer kansen om te verbeteren. 

Geen vertrouwelijke mails

Bovendien nemen we nu al diverse maatregelen om de kans op datalekken nagenoeg uit te bannen. Zo zult u van mij nooit een mail krijgen met in het onderwerp ‘vertrouwelijk’ of ‘inloggegevens’, zoals je helaas nog veel te veel ziet bij andere bedrijven. Dit is gewoon vragen om problemen, want iedereen weet het: mail is de achilleshiel van het world wide web. Hoe vaak er wel niet mails worden onderschept! Toch zetten mensen zonder nadenken allerlei gevoelige informatie op de mail. Van paspoortscans tot volledige rechtbankrapporten.

Versleutelen mails

Mailen jullie dan niet? Tuurlijk wel, maar wij versleutelen uitgaande mails. Een heel ingewikkeld verhaal, maar de tekst wordt onleesbaar voor de buitenwereld en alleen u als geadresseerde kunt het bericht ontcijferen met een persoonlijke ‘sleutel’. Ook u kunt dit trucje uithalen! Klinkt dat nog als abracadabra? Tijdens ons contact leg ik u graag uit hoe het precies in z’n werk gaat.

Klant login en afgeschermde cloud
Bovendien hebben we op onze website een speciale login voor klanten. Hier vindt u alle informatie over uw opdrachten. Facturen, voortgang en vertaalde teksten. Ideaal! Zo hoeft u nooit meer bang te zijn dat documenten niet aankomen, bij de verkeerde terechtkomen of onderschept worden.

Veilige cloud

Grote bestanden uploadt u tenslotte direct in ons vertaalsysteem via de afgeschermde cloud. Geen Dropbox of WeTransfer die het toch niet zo nauw nemen met uw privacy, maar een bewezen smart-oplossing met een strenge beveiliging. Eén van de redenen waarom we in 2017 ook de ISO-17100:2015 certificering in de wacht sleepten, één van de waarborgen voor een kwalitatief goed en betrouwbaar vertaalbureau.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Offerte?

Please send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt